Paulinas tankar kring skrivandet
Jag tycker det är så svårt att säga vilka styrkor jag som (blivande lärare) har när det gäller att skapa möjligheter för alla barn att utvecklas optimalt som skrivande individer. Detta beror helt enkelt på att jag inte jobbat nästan någonting med detta ännu. Jag tycker själv (oftast) om att skriva, det är något jag tror att eleverna komma att märka och förhoppningsvis inspireras av. Jag gör gärna skrivandet till en estetisk verksamhet, (både digitalt och ”för hand”), vilket jag tror många elever uppskattar.
Något jag fått upp ögonen för under kursens gång är att fokus oftast ligger på elever som har det kämpigt med skrivandet och att de ”ska komma ikapp” de elever som har det lättare. Jag har insett hur viktigt det är att ALLA elever, oavsett var i sin skrivutvecklingsprocess de befinner sig, ska komma vidare. Detta är något jag kommer att försöka jobba mycket med, genom samtal om texten eller med hjälp av materialet "Nya språket lyfter (skolverket, 2016) exempelvis.
Eftersom jag inte jobbat mycket med skrivprocesser ännu, så är det mycket jag behöver utveckla som lärare inom området. Dels så känner jag att jag behöver få idéer på olika slags skrivaktiviteter för att kunna variera dessa och sen behöver jag även ta del av och lära mig olika strategier för att kunna stödja elever i deras skrivande, då alla kommer igång och jobbar på olika sätt.
Här har jag samlat några tankar som jag fått om skrivandet under kursens gång:

